18.1.24
ח שבט תשפד
מח
דף
ב
עוֹד אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, עַל זֶה שָׁנִינוּ, שַׁבָּת דֻּגְמָא שֶׁל עוֹלָם הַבָּא הִיא. כָּךְ זֶה וַדַּאי. וְעַל זֶה שְׁמִטָּה וְיוֹבֵל דֻּגְמָא זֶה בָּזֶה. וְשַׁבָּת וְעוֹלָם הַבָּא כָּךְ הוּא. וְאוֹתָהּ תּוֹסֶפֶת נְשָׁמָה, מִסּוֹד שֶׁל זָכוֹר הִיא בָאָה עַל סֻכַּת הַשָּׁלוֹם הַזֹּאת שֶׁלּוֹקַחַת מֵהָעוֹלָם הַבָּא. וְהַתּוֹסֶפֶת הַ את נוֹתֶנֶת לָעָם הַקָּדוֹשׁ. וּבְאוֹתָהּ תּוֹסֶפֶת הֵם שְׂמֵחִים, וְנִשְׁכָּחִים מֵהֶם כָּל דִּבְרֵי הַחֹל, וְכָל צַעַר וְכָל הַצָּרוֹת, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה יד) בְּיוֹם הָנִיחַ ה' לְךְ מֵעָצְבְּךְ וּמֵרָגְזֶךְ וּמִן הָעֲבֹדָה הַקָּשָׁה וְגוֹ'.
וּבְלֵיל שַׁבָּת צָרִיךְ אָדָם לִטְעֹם מֵהַכֹּל כְּדֵי לְהַרְאוֹת שֶׁסֻּכַּת שָׁלוֹם הַ את נִכְלְלָה מֵהַכֹּל, וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יִפְגֹּם מַאֲכָל אֶחָד לְיוֹם, וְיֵשׁ אוֹמְרִים שְׁנַיִם, לִשְׁתֵּי הַסְּעוּדוֹת הָאֲחֵרוֹת שֶׁל הַיּוֹם, וְיָפֶה. וְכָל שֶׁכֵּן אִם מַעֲלֶה יוֹתֵר לַיּוֹם וְיָכוֹל לִטְעֹם מִמַּאֲכָלִים אֲחֵרִים. וְלִקְטַנִּים בִּשְׁנֵי תַבְשִׁילִים מַסְפִּיק. וּבֵאֲרוּהָ הַחֲבֵרִים.
נֵר שֶׁל שַׁבָּת נִתָּן לְהַדְלָקָה לִנְשׁוֹת הָעָם הַקָּדוֹשׁ. וַהֲרֵי אָמְרוּ הַחֲבֵרִים, שֶׁהִיא כִבְּתָה נֵרוֹ שֶׁל עוֹלָם וְהֶחְשִׁיכָה אוֹתוֹ וְכוּ', וְיָפֶה. אֲבָל סוֹד הַדָּבָר - סֻכַּת שָׁלוֹם זוֹ הִיא גְּבִירַת הָעוֹלָם, וּנְשָׁמוֹת שֶׁהֵם נֵרוֹת עֶלְיוֹנִים בָּהּ הֵם שׁוֹרוֹת. וְעַל זֶה הַגְּבִירָה צְרִיכָה לְהַדְלִיק, שֶׁהֲרֵי בִּמְקוֹמָהּ נֶאֱחֶזֶת וְעוֹשָׂה מַעֲשֶׂה.
וְאִשָּׁה צְרִיכָה בְּחֶדְוַת הַלֵּב וְרָצוֹן לְהַדְלִיק נֵר שַׁבָּת, שֶׁהֲרֵי כָּבוֹד עֶלְיוֹן הוּא לָהּ, וּזְכוּת גְּדוֹלָה לְעַצְמָהּ לִזְכּוֹת לְבָנִים קְדוֹשִׁים שֶׁיִּהְיוּ נֵר הָעוֹלָם בְּתוֹרָה וּבְיִרְאָה וְיַרְבּוּ שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וְנוֹתֶנֶת לְבַעְלָהּ חַיִּים אֲרֻכִּים. לָכֵן צְרִיכָה לְהִזָּהֵר בָּהּ.
בֹּא רְאֵה, שַׁבָּת לַיְלָה וָיוֹם, זָכוֹר וְשָׁמוֹר הוּא כְּאֶחָד, וְעַל זֶה כָּתוּב זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ, וְכָתוּב שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת. זָכוֹר לְזָכָר, שָׁמוֹר לִנְקֵבָה, וְהַכֹּל אֶחָד. אַשְׁרֵיהֶם יִשְׂרָאֵל חֶלְקוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, גּוֹרָלוֹ וִירֻשָּׁתוֹ, עֲלֵיהֶם כָּתוּב (תהלים קמד) אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁה' אֱלֹהָיו.
בראשית, ע״ט
וַיִּבֶן ה' אֱלֹהִים אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם וְגוֹ'. אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, כָּתוּב (איוב כח) אֱלֹהִים הֵבִין דַּרְכָּהּ וְהוּא יָדַע אֶת מְקוֹמָהּ. בַּפָּסוּק הַזֶּה יֵשׁ גְּוָנִים רַבִּים, אֶלָּא מַה זֶּה אֱלֹהִים הֵבִין דַּרְכָּהּ? כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וַיִּבֶן ה' אֱלֹהִים אֶת הַצֵּלָע, זוֹ תוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה שֶׁיֵּשׁ בָּהּ דֶּרֶךְ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה מג) הַנּוֹתֵן בַּיָּם דָּרֶךְ. מִשּׁוּם כָּךְ אֱלֹהִים הֵבִין דַּרְכָּהּ.
וְהוּא יָדַע אֶת מְקוֹמָהּ, מִי מְקוֹמָהּ? זוֹ תוֹרָה שֶׁבִּכְתָב שֶׁיֵּשׁ בָּהּ דַּעַת. (דעת ותבונה הולכים כאחד), ה' אֱלֹהִים, שֵׁם מָלֵא לְהַתְקִין לָהּ בַּכֹּל, וְעַל זֶה נִקְרְאָה חָכְמָה וְנִקְרְאָה בִּינָה, מִשּׁוּם שֶׁהָיָה בְשֵׁם מָלֵא - ה' אֱלֹהִים, בַּכֹּל בִּשְׁלֵמוּת בִּשְׁנֵי הַשֵּׁמוֹת.
אֶת הַצֵּלָע - זוֹ אַסְפַּקְלַרְיָה שֶׁלֹּא מְאִירָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים לה) וּבְצַלְעִי שָׂמְחוּ וְנֶאֱסָפוּ. אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם - מִשּׁוּם שֶׁהֲרֵי מִתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב יָצְאָה. לְאִשָּׁה - לְהִתְקַשֵּׁר בְּשַׁלְהֶבֶת שֶׁל צַד שְׂמֹאל, שֶׁהֲרֵי הַתּוֹרָה מִצַּד הַגְּבוּרָה נִתְּנָה. לְאִשָּׁה - לִהְיוֹת אֵשׁ ה' קְשׁוּרָה כְּאֶחָד.
וַיְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם - מִשּׁוּם שֶׁלֹּא צְרִיכָה לְהִמָּצֵא לְבַדָּהּ, אֶלָּא לְהִתְכַּלֵּל וּלְהִתְחַבֵּר בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב. כֵּיוָן שֶׁהִתְחַבְּרָה עִמּוֹ, הוּא יָזוּן אתָהּ וִיתַקֵּן אוֹתָהּ וְיִתֵּן לָהּ מַה שֶּׁצָּרִיךְ, הַיְנוּ מַה שֶּׁכָּתוּב וְאֵת הָאָרֶץ, וַהֲרֵי בֵּאַרְנוּ. מִכָּאן לָמַדְנוּ, שֶׁמִּי שֶׁמַּשִּׂיא אֶת בִּתּוֹ, עַד שֶׁלֹּא תִכָּנֵס לְבַעְלָהּ, אָבִיהָ וְאִמָּהּ מְתַקְּנִים אוֹתָהּ וְנוֹתְנִים לָהּ כָּל מַה שֶּׁצָּרִיךְ. כֵּיוָן שֶׁהִתְחַבְּרָה בְּבַעְלָהּ, הוּא יָזוּן אוֹתָהּ וְיִתֵּן לָהּ מַה שֶּׁצָּרִיךְ.
בֹּא רְאֵה, בַּתְּחִלָּה כָּתוּב וַיִּבֶן ה' אֱלֹהִים אֶת הַצֵּלָע, שֶׁאַבָּא וְאִמָּא הִתְקִינוּ לָהּ (בעשרים וארבעה קשוטים, ויבאה בגימטריא עשרים וארבע). וְאַחַר כָּךְ וַיְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם. (והכניס אותה בחמשה קולות, ' (ירמיה כה) קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה קול מצהלות חתנים) לְהִתְקַשֵּׁר הַכֹּל כְּאֶחָד וּלְהִתְחַבֵּר אֶחָד בְּאֶחָד. וְהוּא נוֹתֵן (לה) מַה שֶּׁצָּרִיךְ.
דָּבָר אַחֵר אֱלֹהִים הֵבִין דַּרְכָּהּ - כְּשֶׁהַבַּת בְּבֵית אִמָּא, הִיא מִסְתַּכֶּלֶת בְּכָל יוֹם בְּכָל מַה שֶּׁבִּתָּהּ צְרִיכָה, שֶׁכָּתוּב (איוב כח) אֱלֹהִים הֵבִין דַּרְכָּהּ. כֵּיוָן שֶׁהִתְחַבְּרָה בְּבַעְלָהּ, הוּא נוֹתֵן לָהּ כָּל מַה שֶּׁצָּרִיךְ וִיתַקֵּן מַעֲשֶׂיהָ. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וְהוּא יָדַע אֶת מְקוֹמָהּ (ופסוק זה נקשר בסודות עליונים) (ד"א פסוק זה נאמר על חכמה העליונה ונקשר בסודות עליונים, שהרי בנקדה הראשונה אין מי שיודע בה כלל, אבל אלהים הבין דרכה, זה העולם הבא, והו"א זה הטמיר מכל הטמירים, הנסתר שנקרא הו"א ולא ידוע בשם).
תּוּ אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן עַל דָּא תָּנֵינָן שַׁבָּת דּוּגְמָא דְּעָלְמָא דְאָתֵי אִיהוּ, הָכִי הוּא וַדַּאי, וְעַל דָּא שְׁמִיטָה וְיוֹבֵל דּוּגְמָא דָּא בְּדָא. וְשַׁבָּת וְעָלְמָא דְּאָתֵי הָכִי הוּא. וְהַהוּא תּוֹסֶפֶת דְּנִשְׁמְתָא מֵרָזָא דְּזָכוּר קָא אַתְיָא עַל הַאי סֻכַּת שָׁלוֹם דְּנָטִיל מֵעָלְמָא דְאָתֵי וְדָא תּוֹסֶפֶת יַהֲבַת לְעַלְמָּא קַדִּישָׁא. וּבְהַהוּא תּוֹסֶפֶת חָדָאן וְיִתְנְשֵׁי מִנַּיְיהוּ כָּל מִלִּין דְּחוֹל וְכָל צַעֲרִין וְכָל עָאקִין כְּמָא דְאַתְּ אָמֵר (ישעיהו י״ד:ג׳) בְּיוֹם הָנִיחַ יְיָ לְךָ מֵעָצְבְּךָ וּמֵרָגְזֶךָ וּמִן הָעֲבֹדָה הַקָּשָׁה וְגו'.
וּבְלֵילְיָא דְשַׁבַּתָּא בָּעֵי בַּר נָשׁ לְאַטְעָמָא מִכֹּלָּא, בְּגִין לְאַחֲזָאָה דְּהַאי סֻכַּת שָׁלוֹם מִכֹּלָּא אִתְכְּלִילַת, וּבִלְבָד דְּלָא יַפְגִּים מֵיכְלָא חָדָא לְיוֹמָא, וְאִית דְּאָמְרֵי תְּרֵין, לִתְרֵין סְעוּדָתֵי אָחֳרָנִין דְּיוֹמָא, וְשַׁפִּיר. וְכָל שֶׁכֵּן אִי סָלִיק יַתִּיר לְיוֹמָא וְיָכִיל לְמִטְעַם מִמֵּיכְלִין אָחֳרָנִין וְלִזְעִירֵי בִּתְרֵי תַּבְשִׁילִין סַגְיָא, וְאוּקְמוּהָ חַבְרַיָא.
נֵר שֶׁל שַׁבָּת לִנְשֵׁי עַמָּא קַדִּישָׁא אִתְיְיהִיבַת לְאַדְלָקָא, וְחַבְרַיָיא הָא אָמְרוּ דְּאִיהִי כִּבְּתָה בּוֹצִינָא דְעָלְמָא וְאַחֲשִׁיכַת לֵיהּ כו' וְשַׁפִּיר. אֲבָל רָזָא דְמִלָּה. הַאי סֻכַּת שָׁלוֹם מַטְרוֹנִיתָא דְּעָלְמָא הִיא וְנִשְׁמָתִין דְּאִנּוּן בּוֹצִינָא עִלָּאָה בָּהּ שַׁרְיָין. וְעַל דָּא מַטְרוֹנִיתָא בַּעֲיָא לְאַדְלָקָא, דְּהָא בְּדוּכְתָּהָא אִתְאַחְדַת וַעֲבָדַת עוֹבָדָא.
וְאִתְּתָא בַּעֲיָא בְּחֶדְוָה דְלִבָּא וּרְעוּתָא לְאַדְלָקָא בּוֹצִינָא דְשַׁבָּת, דְּהָא יְקָרָא עִלָּאָה הִיא לָהּ וּזְכוּ רַב לְגַרְמָהּ לְמִזְכֵּי לִבְנִין קַדִּישִׁין דִּיהוֹן בּוֹצִינָא דְעָלְמָא בְּאוֹרַיְיתָא וּבְדַחַלְתָּא, וְיִסְגוֹן שְׁלָמָא בְּאַרְעָא, וִיהֵיבַת לְבַעֲלָהּ אוֹרְכָּא דְחַיִּין, בְּגִין כָּךְ בַּעֲיָא לְאִזְדַּהֲרָא בָּהּ.
תָּא חֲזֵי, שַׁבָּת לֵילְיָא וְיוֹמָא זָכוֹר וְשָׁמוֹר אִיהוּ כְּחֲדָא, וְעַל דָּא כְּתִיב זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְשׁוֹ וּכְתִיב שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת, זָכוֹר לִדְכוּרָא שָׁמוֹר לְנוּקְבָא וְכֹלָּא חַד. זַכָּאִין אִנּוּן יִשְׂרָאֵל חוּלָקֵיהּ דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עַדְבֵיהּ וְאַחֲסַנְתֵּיהּ עֲלַיְיהוּ כְּתִיב, (תהילים קמ״ד:ט״ו) אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיְיָ אֱלקָיו.
בראשית, ע״ט
וַיִּבֶן יְיָ אֱלהִים אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם וְגו'. אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן כְּתִיב, (איוב כ״ח:כ״ג-כ״ד) אֱלֹהִים הֵבִין דַּרְכָּהּ וְהוּא יָדַע אֶת מְקוֹמָהּ. הַאי קְרָא גְוָונִין סַגִּיאִין אִית בֵּיהּ. אֶלָּא מַהוּ אֱלֹהִים הֵבִין דַּרְכָּהּ. כְּמָא דְאַתְּ אָמֵר וַיִּבֶן יְיָ אֱלהִים אֶת הַצֵּלָע דָּא תּוֹרָה שֶׁבַּעַל פֶּה דְּאִית בָּהּ דֶּרֶךְ, כְּמָא דְאַתְּ אָמֵר, (ישעיהו מ״ג:ט״ז) הַנּוֹתֵן בַּיָּם דֶּרֶךְ, בְּגִינֵי כָּךְ אֱלֹהִים הֵבִין דַּרְכָּהּ.
וְהוּא יָדַע אֶת מְקוֹמָהּ. מָאן מְקוֹמָהּ, דָּא תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב דְּאִית בָּהּ דַּעַת. (דעת ותבונה כחד אזלו) יְיָ אֱלֹהִים שֵׁם מָלֵא לְאַתְקָנָא לָהּ בְּכֹלָּא. וְעַל דָּא אִתְקְרִיאַת חָכְמָה וְאִתְקְרִיאַת בִּינָה. בְּגִין דְּהֲוָה בְּשֵׁם מָלֵא יְיָ אֱלהִים בְּכֹלָּא בִּשְׁלִימוּ בִּתְרֵי שְׁמָהָן.
אֶת הַצֵּלָע דָּא אַסְפַּקְלַרְיָאה דְּלָא נָהֲרָא כְּמָא דְאַתְּ אָמֵר, (תהילים ל״ה:ט״ו) וּבְצַלְעִי שָׂמְחוּ וְנֶאֱסָפוּ. אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם, בְּגִין דְּהָא מִתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב נָפְקַת. לְאִשָּׁה, לְאִתְקַשְּׁרָא בְּשַׁלְהוֹבָא דִּסְטַר שְׂמָאלָא, דְּהָא אוֹרַיְיתָא מִסִּטְרָא דִגְבוּרָה אִתְיְהִיבַת. לְאִשָּׁה, לְמֶהֱוֵי (נח ע' א) אֵשׁ ה' קָטִיר כְּחֲדָא.
וַיְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם. בְּגִין דְּלָא בַּעֲיָא לְאִשְׁתַּכָּחָא בִּלְחוּדָהָא אֶלָּא לְאִתְכְּלָלָא וּלְאִתְחַבְּרָא בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב. כֵּיוָן דְּאִתְחַבְּרַת בַּהֲדֵיהּ הוּא יָזוּן לָהּ וִיתַקֵּן לָהּ וְיִתֵּן לָהּ מַה דְּאִצְטְרִיךְ הַיְינוּ דִכְתִיב וְאֶת הָאָרֶץ וְהָא אוֹקִימְנָא. מִכָּאן אוֹלִיפְנָא מָאן דְּאַנְסִיב בְּרַתֵּיהּ עַד לָא תֵיעוּל לְבַעֲלָהּ, אֲבוּהָ וְאִמָּהּ מְתַקְּנִין לָהּ וְיָהֲבִין לָהּ כָּל מַה דְּאִצְטְרִיךְ, כֵּיוָן דְּאִתְחַבְּרַת בְּבַעֲלָהּ הוּא יָזוּן לָהּ וְהוּא יִתֵּן לָהּ מַה דְּבָעְיָא.
תָּא חֲזֵי, בְּקַדְמִיתָא כְּתִיב וַיִּבֶן יְיָ אֱלהִים אֶת הַצֵּלָע. דְּאַבָּא וְאִמָּא אַתְקִינוּ לָהּ (בכ"ד קשוטין. ויבאה בגי' כ"ד) וּלְבָתַר וַיְבִיאֶהָ אֶל הָאָדָם (ועאלא ליה בחמש קלין (ירמיהו כ״ה:י׳) קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה קול מצהלות חתנים) לְאִתְקַשְּׁרָא כֹּלָּא כְּחֲדָא וּלְאִתְחַבְּרָא חַד בְּחַד. וְהוּא יָהִיב (ליה) מַה דְּאִצְטְרִיךְ.
דָּבָר אַחֵר אֱלֹהִים הֵבִין דַּרְכָּהּ, כַּד בְּרַתָּא בְּבֵי אִמָּא, הִיא אִסְתַּכְּלָא בְּכָל יוֹמָא בְּכָל מַה דְּבַעֲיָא בְּרַתָּהּ דִּכְתִיב, (איוב כ״ח:כ״ג) אֱלֹהִים הֵבִין דַּרְכָּהּ, כֵּיוָן דְּחַבְרַת לָהּ בְּבַעֲלָהּ הוּא יָהִיב לָהּ כָּל מַה דְּבַעֲיָא וִיתַקֵּן עוֹבָדָהָא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב וְהוּא יָדַע אֶת מְקוֹמָהּ (והאי קרא ברזין עלאין אתקשר) (ד"א האי קרא על חכמתא עלאה אתמר ואתקשר ברזין עלאין, דהא נקודה קדמאה לית מאן דידע בה כלל, אבל אלהים הבין דרכה דא עלמא דאתי, והו"א דא טמירא דכל טמירין סתימא דאקרי הו"א ולא ידיע בשמא).